1. mai 2013

Middagstips: Spaghetti med scampi og cherrytomater

Jeg liker middager som er gode, sunne og ikke minst raske å lage!
Her kommer en rett jeg har fått inspirasjon fra litt herfra og derfra, som oppfyller alle tre kriteriene jeg nevner over.

Du trenger:
Fullkornsspaghetti
Rå scampi
Cherrytomater
Hvitløk
Chilikrydder (eller fersk chili)
Vårløk
Bladsalat
(Tomatpuré eller litt tomatsaus om du ønsker mer saus).
Salt/pepper etter smak



Start med å fjerne skallet fra scampiene. Så setter på kjelen med vann som skal koke spaghettiene.
Kutt cherrytomatene i to.
Kutt 1-2 fedd hvitløk (og evt. chili om du bruker fersk) og vårløk. 
Legg spaghettiene i vannet om det koker.

Varm ei steikepanne med bittelitt olje, ha oppi cherrytomatene. La de steke litt  og bli myke før du tar oppi hvitløken. Surr det noen sekunder sammen, ha oppi scampiene og chilikrydderet. Scampi blir fort ferdig så pass på at de ikke blir stekt for mye - da blir de tørre!
Ha over vårløken og putt den kokte spaghettien oppi stekepanna. Vend alt sammen. Ha oppi litt tomatpuré eller tomatsaus om du ønsker mer saus (vil nok anbefale det).
Ha alt over på en tallerken, vend inn bladsalat. Spis!

Jeg så Jamie Oliver la ut lenke til en lignende oppskrift på Instagram her om dagen, og den er sikkert veldig god. Skal testes ut neste gang jeg lager dette, men denne gangen gikk jeg for en litt sunnere variant :)

//
I made this delicious dinner some time ago. Spaghetti with scampi, tomates and salad.
Check out Jamie Olivers recipe, it's almost the same :)

3 kommentarer:

Ser og høres nydelig ut! Elsker salater, og står tett på førsteplassen med fisk og skalldyr. Takk for at du deler!

Gleder meg til å se deg igjen i Køben. Når og hvordan reiser du?

Nam!

Jeg liker oppskriften du deler. Den er akkurat etter min smak, og inspirasjon er gøy. Nå har jeg lest meg gjennom flere koselige innlegg. Du er så fin du! Herlig personlig informasjon, nydelige blomster og deilige fristunder. :-)

Jeg ønsker deg en finfin første mai uke videre.

Hohoi, for en flaks!! Satte meg ned for å minne ut hva jeg skulle servere Cecilie (eksbloggeren ja, tihi) når hun og mann og barn kommer til Stryn på torsdag, jeg skulle bare innom deg først- ikke visste jeg at jeg kom til å slå to fluer i en smekk ;-) Tjohei, så fint! Dette så nemlig så knakandes godt ut at jeg klinber til med det her. Nam!

Endelig har jeg tid til en storartet bloggrunde igjen, har savnet å titte inn hos deg (har tross alt gått halvannen uke siden sist, tihi, abstinenser)

Nei nå skravles det, tenkte bare jeg skulle advare deg litt om hvordan det blir i Køben serru ;-)

Nydelig kveld roomie ;-)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)