13. mai 2013

Feedly.com - en erstatning til Google Reader?

Som selverklært bloggavhengig har Google Reader, eller Google Leser på norsk, vært helt uvurderlig for meg. Jeg har samlet alle blogger jeg leser på ett sted, i tillegg til noen nettaviser, feed fra spesielle søkeord på Twitter og annet snacks. I stedet for å måtte besøke hver eneste blogg eller nettavis kan jeg enkelt logge meg inn på Google Reader med Google-kontoen min, og så får jeg tilgang til alt jeg følger med på, på ett sted.

Nå har Google bestemt seg for å legge ned RSS-tjenesten (1. juli), og det er jo nesten litt krise!
Her må det en erstatning til, og heldigvis finnes det gode alternativer.
Bloglovin' er jo en tjeneste mange bruker, men for min del blir den litt snever med tanke på at jeg følger veldig mye mer enn bare blogger via RSS.


Etter litt søk rundt på nettet fant jeg ut at Feedly.com skulle være den beste erstatningen. Jeg har testet den på både PC, iPad og iPhone, og må si jeg liker den! Feedly.com baserer seg foreløpig på data fra Google Reader, og man får de samme listene man har i Google om man gir Feedly tilgang til dem.
Forhåpentligvis vil det være mulig å føre over all data til Feedly fra Google før sistnevnte legger ned leseren sin, ellers vil det bli en mildt sagt stor jobb å legge inn alt jeg følger med på, på nytt.

Når du åpner Feedly får du en oversikt over nye saker eller innlegg du ikke har lest. Med fare for å avsløre hvor dårlig bloggleser jeg er om dagen (mye ulest), kan dere få se "dashboardet" for interiørkontoen min.

Listene mine er delt i to, den øverste er de jeg følger via Google Nettverket, mens de i den andre lista er blogger jeg har lagt inn manuelt. Jeg burde ta en opprydning her, for det aller beste er å ha alt i en liste, men det får bli seinere.



Går jeg inn på én blogg, kan jeg også velge hvordan det skal presenteres. Enten som en liste med bare overskrifter, eller som et slags Pinterest-board.

Innstillingene for hvordan man ser innleggene kan endres oppe på høyresiden:



Jeg lastet ned Feedly som app på både iPaden og mobilen, og synes det funker veldig bra!
Også her kan jeg velge hvordan jeg vil presentere innleggene jeg ikke har lest (trykk på ikonet med tre prikker under hverandre ved siden av forstørrelsesglasset oppe til høyre). På bildet under ser dere siste innlegg fra Stylizimo blog:


Hvis det er flere enn 4 nye innlegg jeg ikke har lest, kan jeg bare sveipe oppover med pekefingeren og flere innlegg dukker opp.

Går jeg inn på et innlegg ser det slik ut:
Fra Lidyll

Hvis det er flere uleste innlegg kan man sveipe til høyre eller venstre for å se flere (når man allerede er inne på et innlegg).

Holder man musepekeren over bildet kan man også pinne et bilde direkte til Pinterest!

Foreløpig er jeg altså veldig fornøyd med denne RSS-leseren og satser på at de gjør det mulig å overføre all data til tjenesten når Google Reader legger ned. Jeg synes det visuelle er veldig lekkert, og føler Feedly har et ryddig og moderne uttrykk. Brukervennligheten er også bra - spesielt på iPad!

Har du prøvd andre RSS-lesere, eller har erfaringer med Feedly.com, må du gjerne dele i kommentarfeltet.

//
As Google are planning to kill their Reader, I've been looking for a substitute. I found Feedly.com and I really like it! Very nice design and usability! Feedly uses Google Reader data right now, but I hope I can import all my data to Feedly when Reader is dead.
If you have any comments to Feedly or other aggregators, please share!

3 kommentarer:

OOOh! Perfekt med tips på dette! Jeg er også avhengig av Google Reader, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare meg uten - hehe! Skal definitivt sjekke ut dette. Liker ikke Bloglovin så godt fordi man ikke kan lese hele innlegg uten å måtte klikke på de først om du skjønner hva jeg mener? Er det mulig, på samme måten som i Reader? Tusen takk for tips!

Å, så bra at du tipser, for jeg har også lurt på hvordan jeg skal få ordnet dette. Som du sier - å legge inn alt manuelt igjen er mildt sagt litt av en jobb. Får prøver sånn overføring inn fra reader.

Skal jeg sjekke ut med ei gang :-) Flott med tips!
Ønsker deg en nydelig dag!
Klem fra Monica.

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)