27. mars 2013

Rosa lampe - reborn

Noen ganger erter jeg mamma litt fordi hun tar vare på så mange ting.
Det er egentlig å kaste store steiner i glasshus, for jeg er ikke så verst til å ta vare på og samle på ting jeg heller.
Nå har jo jeg betydelig mindre lagringsplass enn mamma, så det stopper på en måte litt naturlig med tanke på mengden, og så har jeg ikke bodd lenger enn 2 år på samme sted siden jeg var 19 år (phew!) og får alltids ryddet opp litt ved hvert flyttelass.


Men jeg skulle tilbake til mamma, for noen ganger er det faktisk ikke dumt i det hele tatt å ta vare på ting.
Som denne rosa drømmen av ei lampe!
Lampa ble kjøpt på 70-tallet en gang og hang i leiligheten som foreldrene mine hadde i Oslo - den gongen før dom fækk onger og fløtte hemmat tæl Hadeland (*noen som trenger oversettelse? ;))

Lampa hang/lå lenge oppbevart på stabburet, før mamma oppdaget i et eller annet blad at slike lamper var på vei inn igjen! Da kom den sporenstreks opp i taket på "gjesterommet" som jeg pleier å sove i når jeg er hjemme på besøk.

(Ser dere tapetet? Det er Sanderson-tapet fra da huset ble bygget på 70-tallet! Gardinene er i samme mønster, og skapdørene var rosa helt fram til i fjor. Dette var opprinnelig soverommet til foreldrene mine, før storebroren min bodde der i noen år da han var tenåring - og det uten å gjøre om på det rosa. Dette fikk jeg egentlig ikke lov til å skrive, siden broren min mente det ville sette han i et noe feminint lys... greia var vel bare det at han ikke fikk lov å endre på det, tror jeg...?) :)

Jeg synes lampa er kul og den ligner jo f.eks. en del på "Chestnut paper origami lamp" fra Studio Snowpuppe?

 Jeg lånte bildet fra hviit.no (som selger disse lampene)

//
My mother is a collector (I think I herited some of that...) and this pink dream of a lamp is almost 40 years old! My mother and father bought it for their first apartment in the 70's, and now it hangs in the bedroom I use when I'm home to visit them. Trends go in loops and suddenly this type of lamp is popular, so lucky for my mum that she didn't throw it away!
 I think it looks like the Chestnut paper origami lamp from Studio Snowpuppe!

10 kommentarer:

Åh - den var jo bare helt herlig da!! Likte 70-talls lampa bedre enn den den nedeste jeg da.. :) Og ang font i Google Chrome - tipper du sitter på PC? Jeg jobber på Mac, og her ser den nemlig helt vanlig ut. Det var fonten i "hovedteksten" du mente? Har sett det samme på jobben, den er ekstremt tynn på en måte? Ingen aning hva som gjør det.. :(

Den var kjempefin...så gøy at hun har spart på den:)Ønsker deg en fin fin påske...her blir det byen:)
klemklem

Kjempekul lampe! Jeg ville gjerne hatt den! Spørs om det ikke hadde blitt noen diskusjoner her hjemme da, jeg har en rosa lampe fra før som min bedre halvdel ikke er særlig begeistret for.

Hei Ann Merete
For en helt helt fantastisk lampe!! Den gjør jo et helt rom. Jammen meg ikke så dumt å være av "kjekt å ha-typen" i blant.
Fin påske til deg!
Klem fra Kaspara

Lampa var råkul!
Hurra for mødre tar vare på kule ting ;)

Fin påske!
Siw

Utrolig kul lampe!!
Ting kommer tilbake altså, så det er bare og samle:))
Skulle ønske mine foreldre bodde på samme plassen som da jeg var liten, og med den store kjelleren... sikker på at det hadde vært mye kult der nå:))

Ha en fin ifn påske ♥

Haha, festlig:D Ting kommer alltids igjen sies det, og det er jammen meg sant ser jeg nå. Det er jo stor likhet på lampene!

Ha en god påske!

Digget den lampen! Moro å ta vare på ting :-)
Kul påskeeggide under her også, kanskje jeg får teste den ut i påsken. Hadde vært gøy å servere slike egg, blir jo på en måte som bordkort!

God påske til deg!

desken så kul!!!! den var absolutt ikke søppel nei.... knallkul!!!!

God påske frøken... :)

Bli gjerne med på utfordringen min. Vis meg din beste diy/redesign.

Klems Diana.

Kjempetøff! Enig i at den var finere enn den nye.

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)