16. januar 2013

DIY - Skinnstjerner

Skinn er kult og stjerner er kult - dermed ble det et førjulsprosjekt for meg å lage noen skinnstjerner! Eller lærstjerner, om jeg skal være helt korrekt.

Jeg fikk inspirasjonen i katalogen til Stoff&Stil og kjøpte både lær og hyssing i butikken på Alnabru. Så brukte jeg ei pepperkakeform til å tegne opp stjernene og klippet ut en hel haug. Deretter sydde jeg sammen to og to stjerner med symaskin og stappet litt saueull inni før jeg sydde helt igjen. (Saueulla fikk jeg fra mamma i posten, greit å ha vokst opp på gård!)



Jeg brydde meg ikke så mye om feste trådene, det ser ut som det sitter greit. Jeg sydde også uten å sette de sammen med knappenåler, det var heller lettere å klippe litt i kantene etterpå for å rette opp noen skeivheter :) Hyssingen la jeg inn og sydde over. Symaskina kranglet litt underveis, så jeg tror kanskje den synes det ble litt i tjukkeste laget å sy gjennom to lag skinn, det kan nok muligens ha noe med at jeg ikke brydde meg med å bytte til mer passende nål... men det årna seg!

Noen av stjernene ble brukt som julekort i år - fint med en liten personlig vri på det, synes jeg.


Greia nå er at jeg faktisk har ganske mange stjerner igjen å sy... jeg rakk visst ikke alt jeg skulle før jul. På tide å gjøre ferdig førjulsprosjektene snart, kanskje? :)

Ellers måå jeg bare fortelle om den utrolig bra filmen jeg så på kino i går! "De urørlige" er en fransk komedie som traff meg rett i hjertet! Mitt tips er at du bare går og ser den, du kommer ikke til å angre! En liten kuriosa er at Dronning Sonja plutselig stod ved raden foran oss rett før filmen startet. I den stappfulle lille sal 3 på Saga ble det plutselig kongelig, og jeg må innrømme at jeg ble bittelitt starstruck... men så fanget filmen meg! :)

//
I like leather and I like stars - which is why I had to make some stars of leather before Christmas!
I used my sewing machine, and bought leather at a local fabric store.
I used some of the stars as Christmas cards actually, I like to do it personal :)

Unfortunately I didn't manage to finish all the stars before Christmas, so I have a little work to do soon... just have to make some time for a date with my sewing machine!

Finally I just have to tell you about a wonderful film I saw at the movie yesterday! "Intouchables" is a french comedy, a warm and funny film which I really recommend you to see! Actually the queen of Norway, Sonja, was at the movies to see the film as well, but in Norway there's no fuzz about queens going to an everyday movie. I don't think most of the people even saw her, as she arrived after the lights turned off. I admit I was a bit starstruck, but the film moved me little a bit more ;)

6 kommentarer:

Nydelige stjerner! Og den filmen er utrolig flott!! Anbefales på det varmeste herfra også.

Kjempefine ble de.......kongelig seanse også ja..det er jo litt stas da:)
fin dag til deg
klemklem

Stilige stjerner.
Herlige bilder, liker stillebenet og bakgrunnen.

Fin kveld til deg!
- AC

Så utrolig kule!
Flink du er!!
Klem :)

Lekre stjerner !!!! Har en gammel brun skinnkåpe, planer om å lage forskjellige ting av den. Håper det går å lime stjernene i stede for å sy. Flott blogg du har, den gir meg mye fin inspirasjon :-))

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)