19. desember 2012

Årets juletre

Årets juletre i denne kreative heimen ble ei gran på to meter!
Klok av "skade" fra fjorårets noe omfangsrike edelgran var vi skjønt enige om at juletreet måtte bli mindre i år. Hvor mye mindre var vi kanskje ikke så enige om, for min kjære mente nemlig at et tre på sånn cirka en meter var greit. DET var ikke jeg enig i. Jeg er vokst opp med 4 meter høyt juletre hjemme hver eneste jul og et tre på en meter, det går faktisk ikke an.
Så da ble det ei lang og slank gran i stedet, da. Mindre trenger jo ikke bety lavere? :)

Beklager de rotete hyllene, jeg har planer om å rydde.. en gang...

Juletrefoten er ganske svær, og er i grunnen et resultat av edelgrana fra i fjor. Grana var så stor og tung at treet ved en anledning velta... så da var vi nødt til å ha større fot.
Et teppe fra IKEA gjør foreløig nytte under, og det spørs om jeg gidder å investere i noe annet. Er jo ikke så stor plass rundt allikevel.

Pynten i år er en blanding av hjemmelaget og kjøpt; i hvitt, rødt, svart og sølv. Også EI blå kule. Den er så fin så den må bare med. Jeg hadde egentlig to som jeg kjøpte i Berlin for noen år siden, men den ene knuste da juletreet velta. Og det var ikke i fjor faktisk, for treet velta for to år sida også. Det var nok en pusekatt sin skyld. Lurer på om treet står uten å velte i år? Uansett, tilbake til pynten....


En sau fra ByNord som jeg kjøpte hos Hviit. Jeg er småbrukerdatter oppvokst på gård med sau, så klart jeg måtte ha en sånn!


Nøtta er fra Milla Boutique, den rød kula fra Søstrene Grene.
Istapp fra et eller annet sted.
Og i bakgrunnen ei lyspære pimpet opp med paljetter (se mer om det her).

Jeg er ikke vant til å pynte juletreet så tidlig hjemmefra, men siden vi reiser en tur hjem i jula er det fint å nyte synet av eget juletre i førjulstida. Jeg er barnslig glad i jul og julestemning, så det gjør meg lykkelig innvendig å bare se på treet :)

Noen flere som har fått opp juletreet ennå?

//
Here is this year's Christmas tree! I know it's a bit early, but since we're leaving town for Christmas, it's nice to enjoy our own tree before we go. 
The ornaments are a combination of self made and bought items. The colors I chose this year is white, red, black and silver. And actually ONE blue ball! I think it's so pretty :)
Have you put up your tree yet?

3 kommentarer:

Så koselig med juletre :) Heldige dere som har plass!

Beklager at jeg bruker evigheter mellom besøkene mine, men jeg ser at tiden ikke strekker til i julestria.

Jeg skal hjem til mor og far julaften og har ikke tenkt å flytte ut igjen før tredje dag jul *fnis* Vi har så mange koselige og gode tradisjoner mine søsken og foreldre at jeg tviholder på de så lenge jeg kan. Regner med at nye tradisjoner kommer fort nok, så fort man skal feire sammen med mann og barn.

Hvis jeg ikke rekker innom deg før jul, ønsker jeg deg en fortryllende og magisk jul,

Juleklem fra
-Maia

Flott og vakkert pynta juletre dere har.
Artig med den lyspæra med paljetter, den ble fin synes jeg.
Vi har ikke kommet så langt som til å pynte juletre.
Men i år blir det fra egen hage, har en skråning med viltvoksende gran. Hvis det fortsatt ser fint nok ut når det kommer i juletrefoten. Har planer om å pynte treet på fredag, vi feirer jula hjemme i år.

Ønsker deg en riktig god julefeiring:)

Fin dag til deg!
- AC

Så herlig å lese, jeg syns jeg hører deg snakke. ;) ("Og det var ikke i fjor faktisk, for treet velta for to år sida også. Det var nok en pusekatt sin skyld. Lurer på om treet står uten å velte i år? Uansett, tilbake til pynten....") Her er ikke juletreet på plass, vi har det klart i kjelleren fra i fjor, så det kommer opp på lillejulaften! Ikke før! Vi skal ha julefeiringen her hos oss i år, så da kan vi nyte det hele romjula. :) Klem!

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)