23. oktober 2012

DIY - Stjerner av papirleire


Her kommer endelig en DIY jeg har gjort selv og tatt bilder av! Jeg liker jo å ta vare på og dele gode ideer, men det har vært litt for sjelden at ideene har blitt gjennomført her hos meg.

Jeg kjøpte papirleire hos Panduro som har ligget på vent ganske lenge. Planen var opprinnelig å lage hjerter for å pynte julepakkene med, men etter inspirasjon fra bl.a. Hviit måtte det bli stjerner.




How to:
Jeg la et underlag (fra Søstrene Grene) på bordet før jeg startet, det er alltid greit å beskytte omgivelsene når man skal sette i gang med sånt. Jeg dekket kjevlet med plastfolie først, men fant fort ut at det var like greit å kjøre på uten - det krøllet seg og lagde merker i leira. Det er jo bare å vaske kjevlet etterpå. Så kjevlet jeg ut leiren som en pepperkakedeig til passe tykkelse og trykket ut stjerner. Jeg merket at leira tørket fort og det er nok derfor lurt å bruke mindre deler av den i hver omgang. Jeg brukte sugerøret til å trykke ut hullet og et stempel fra Søstrene Grene til å lage bokstaver.
Det er lurt å ha en liten bolle med vann i nærheten slik at du kan glatte over kanter og sånt med det.
Dessuten kan det være lurt å ha litt (noen dråper) vann i leira mellom hver runde med kjevling.
Jeg hadde en stekespade som jeg forsiktig løsnet stjernene fra underlaget med, og så la jeg dem over på et stekebrett der de skulle lufttørke. Jeg tipper de bruker rundt 1-2 døgn på tørkingen.

Stjernene mine krøllet seg på en måte litt i kantene etter hvert som de tørket, så det kan kanskje være lurt å tørke dem mellom noen bøker eller noe sånt? Jeg snudde dem rundt og bøyde litt på dem underveis, så de ble noenlunde rette. 

Siden jeg måtte skynde meg å ta bilder av stjernene for å vise fram til dere, har jeg ikke rukket å finpusse på dem ennå (dessuten er de ikke heelt tørre, hihi). Jeg har tenkt å gå over med litt fint sandpapir for å fjerne evt. skarpe kanter og hakk! (Skjønt, de er jo fine i all sin hjemmelagde prakt nå også) :)

Stjernene skal få pynte på noen greiner, på juletreet og kanskje på noen julepakker! Jeg planlegger også å få kjøpt et skinnsnøre til dem.

Have fun!


//
DIY - Stars from paper clay
Finally I made time to show you a DIY that I actually did myself!
I made some stars from paper clay (bought at a hobby shop), and I used a rolling pin, a tin, a straw and a stamp. It's smart to have some water nearby as the clay tend to dry very fast.
Have fun! :)

8 kommentarer:

nice! Kjempe fine! Kan brukes til så mangt..

Takk for tipset! Tror nok jeg hermer.... ;-)

Klem Merete

Super DIY! Takk for flott tips og grundig gjennomgang!

oj så flotte de var :)flotte til å ha på gaver,til pynt å alt jo :)

Har planlagt det samme... med fimo! Så får vi se når og hva det blir :)

Hei! Kom tilfeldigvis over bloggen din idag og dette var jo bare helt fantastisk kult!! Kan jeg spørre hvor den rosa tråden er kjøpt?

June:)

June: Jeg svarte inne på bloggen din, men jeg kan skrive det her også i tilfelle flere lurer. Den rosa tråden er kjøpt hos Kanel på interiørmessa i Bergen, men den er fra Bloomingville så det er nok sikkert muligheter for å få tak i den andre steder også :)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)