3. februar 2012

Korka


Corokia, sa du? Neeeida.



Jeg fikk en hyggelig kommentar fra Trådsnella i går om at planten jeg trodde var en Corokia, slettes ikke er det. Det er nemlig et japansk bønnetre!
Ser man det, du!

Jeg kan jo fortelle historien bak kjøpet, for jeg var jo ikke helt sikker på hvordan Corokia'n så ut i levende live. Jeg har ikke sett den i blomsterbutikker som Mestergrønn eller Floriss, og benyttet derfor sjansen til å gå innom Finn Schjøll sin blomsterbutikk i Rådhuspassasjen da jeg var i området. Jeg tenkte at en
slik flott butikk kanskje kunne ha den litt mystiske planten jeg bare hadde sett på bilder. 

Jeg tittet på en plante der som lignet (som i ettertid viser seg å være nettopp det japanske bønnetreet), men da jeg spurte personalet om de hadde Corokia var svaret negativt. De kunne imidlertid opplyse om at
Finn Schjøll-butikken oppe ved Tinghuset skulle ha det jeg spurte etter.

Vel oppe i butikken ved Tinghuset (som er en av de mest blomsteroverfylte blomsterbutikkene jeg noen gang har sett!) spurte jeg på nytt personalet om de hadde Corokia, og den hyggelig ekspeditøren fortalte at jo, det hadde de! Og så viste han meg det japanske bønnetreet. Som jeg jo hadde sett på nede i
Rådhuspassasjen. Og da tenkte jeg at han ekspeditøren nede i Rådhuspassasjen måtte jo være litt teit som ikke visste at de hadde Corokia inne allikevel.

Glad til sinns gikk jeg fra blomsterbutikken med det jeg trodde var min nye Corokia, som da altså viser seg å være et japansk bønnetre.

Som Trådsnella skriver: "Bønnetreet har mange små blader per "blad" mens corokia har enkle små tørre blader!"

Ahaa, da lærte jeg noe nytt! Det ser forøvrig også ut som bønnetreet er grønnere enn corokia'n.
Her har Rom for detaljer bilder av det som skal være en Corokia.
Lillecille har også kjøpt Corokia, som damen i blomsterbutikken mente også ble kalt "japansk bønnetre".
Hmmm... 

Jaja, det er jo ikke akkurat noen stor skuffelse at det ble feil plante, for jeg synes det japanske bønnetreet er riktig så fint der det står :) 

(Dog synes jeg at han i Finn Schjøll-butikken burde lære seg forskjellen på de to plantene slik at han ikke sprer feilinformasjon igjen).

2 kommentarer:

hihi! Det skal ikke være lett..

I dag er jeg og Nala alene hjemme, mannen er på tur med jobben og vi nyter alenetid på sofaen :)
Nyt fredagskvelden!
klem& stort smil

Fabelaktig: Nei, det er sikkert og visst! Hihi :)
Håper du hadde ei fin helg og ikke er altfor sliten etter bloggtreffet. Klem! :)

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)