18. februar 2012

Husmorlørdag og god sconesoppskrift

Hva skjedde med kreativ lørdag? Den ble til husmorlørdag da det ene tok det andre.. det blir jo som regel sånn? Starter man å rydde og vaske et sted, må man liksom fortsette et annet og tredje. Jaja, godt med alt som blir gjort! 

Jeg har skrudd IKEA-møbler også, endelig har vi fått på plass ei skohylle i entréen. Utrolig hva det gjorde med det lille rommet! Ikke noe mer sko-rot utover det hele, men sirlig plassert på hylla i to etasjer. Så satser vi på at det holder seg slik :)

På sånne effektive dager er det godt å ha lett tilgjengelig lunsj, og jeg elsker å spise grove scones med brunost, egg eller noe annet godt på. Det har liksom blitt helgelunsjen, det. I dag måtte jeg imidlertid bake en ny ladning, men så raskt og enkelt som det er kunne jeg gjøre det omtrent samtidig mens jeg vasket badet. Vel, nesten samtidig, da.


Her kommer oppskriften på kjempegode grove scones.

2 dl sammalt hvete, fin
3 dl sammalt hvete, grov
1 dl lettkokte havregryn
2 dl hvetemel
1/2 ts salt
4 ts bakepulver
4 dl yoghurt naturell

Sett ovnen på 225 grader.
Bland sammen alle de tørre ingrediensene. 
Rør inn yoghurt og rør/elt til en smidig deig.
Del deigen i 4 deler.
Lag flate runde kaker, ca 15 cm i diameter
Legg dem på en stekeplate med bakepapir.
Skjær et kryss i hver kake med en spiss kniv
Stek på 225 grader i ca. 12 minutter.

Oppskriften er fra Grete Roede, både sunt og godt!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)