26. februar 2012

Fototips: Fotografere skarpe nærbilder

Når man skal ta nærbilder kan det hende man ønsker at hele motivet skal være klart og skarpt. Har du opplevd at motivet blir uskarpt i deler av bildet, kan det være fordi du har for stor blenderåpning. Blenderåpningen er det tallet det står "F" foran på skjermen til kameraet, og jo større dette tallet er jo mindre blir åpningen. Skal man ta bilder med liten blenderåpning må man forsikre seg om at man har nok lys, siden det slipper mindre lys jo mindre åpningen er.

På mitt Canon-kamera har jeg f.eks. innstillingen Av (det velger man oppe på det runde hjulet der det står M, AV, TV, P, grønn firkant osv). Dette er på en måte en halvautomatisk innstilling der man stiller blenderåpningen selv og så blir lukkertiden stilt automatisk. På Tv er det omvendt, da stiller man lukkertiden selv mens blenderåpningen blir automatisk.

Tar man bilder på fullmanuell (M) må man først stille inn blenderåpningen (da holder jeg inne den knappen bak på kameraet ved siden av skjermen som det står Av ved, samtidig som jeg dreier på hjulet bak utløserknappen). Deretter må man stille på lukkertiden. Jeg pleier å bruke lysmåleren man ser inne i kameraet, som er den striplete linja nederst med tallene -2, -1, 0, 1 og 2. Når du skrur på hjulpet bak utløserknappen vil du se at et blinkende punkt flytter seg oppover og nedover på linja. Det beste er å skru til den står på 0. (Et tips hvis du skal ta bilder i motlys eller der det er veldig lyst er å la lysmåleren stå på 1. Kameraet har en tendens til å gjøre bildene ganske mørke når man tar bilder av et vindu f.eks.).

På bildene under her har jeg brukt liten blenderåpning (f/11) på det øverste bildet. På det underste bildet har jeg brukt f/6.3. Det øverste bildet ble i utgangspunktet mye mørkere enn det underste, men så lenge jeg kunne stille det lysere i Photoshop etterpå, gjør det ikke noe (se redigerte bilder helt nederst).
 Jeg liker godt klare skarpe bilder. Hvis du ser på bakgrunnen øverst i høyre hjørne på begge bildene, ser du at det er mørkest på det øverste bildet.

Ønsker man dybde i bildet er det bare å kjøre på med større blenderåpning (altså et mindre F-tall). Det kan jo ha sin effekt og mange ganger er det fint! På blomster er det jo fint med litt myke kanter kanskje?
 Men skal man ta produktbilder er det som oftest det skarpe man er ute etter. 
(PS: Jo mer man zoomer, desto lavere dybdeskarphet får man).

Jeg er ingen fotoekspert, men håper dette var til hjelp for noen! :)
Synes faktisk det var litt til hjelp for meg selv, for det er ikke så lett å huske alt dette alltid...





HER ER BILDENE ETTER REDIGERING.
Hvilket liker du best?



2 kommentarer:

Hei:) kom over bloggen din nå&la meg til som følger:) takk for foto tips!! det trengs her..skal snart skaffe meg mitt første speilekleks kamera...jeg likte det nest siste bildet best:)Photoshop er genialt..begynte å bruke det for en stund siden& det er et fint verktøy for redigering av bilder.

Ha en fin søndagskveld:)

Kine:)

Takk for fine tips :)

Deiligste søndagskvelden ønskes deg!
Her har vi pakket oss inn i pledd og koser oss med varm te.
Klem fra Maia og Nala

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)